רשלנות מקצועית עו"ד ובעלי מקצוע

רשלנות מקצועית של עורכי דין ובעלי מקצוע שונים

בשנים האחרונות אנו עדים לריבוי מקרים של רשלנות עורכי דין בייצוג לקוחותיהם. מרבית תביעות הרשלנות המקצועית המוגשות נגד עורכי הדין עוסקות בייצוג לקוחות בענייני מקרקעין, וכן ברשלנות במהלך ניהול הליכים בבתי המשפט. נראה כי מקור התופעה נעוץ בריבוי עורכי הדין בשנים האחרונות והתחרות ביניהם, כמו גם במורכבות הרבה ובשינויי החקיקה והפסיקה במיוחד בתחום המקרקעין.

מחובתו של כל עורך דין לנהוג במקצועיות, במיומנות ובסבירות בניהול וייצוג ענייני לקוחותיו,  בהתאם לדיני הנזיקין והחוזים ולהוראות מחייבות שמקורן בחוק לשכת עורכי הדין. עורך דין שאינו עומד בקריטריונים הללו, עלול להיות חשוף לתביעות רשלנות מקצועית.

ככלל, לא כל טעות בשיקול דעת מקצועי של עורך הדין תיחשב לרשלנות מקצועית. כמו כן, בכל עניין של רשלנות מקצועית, יש להוכיח את הקשר הסיבתי בין הרשלנות לבין התוצאות והנזק.

רשלנות מקצועית של עו"ד מהווה גם עילה לנקיטת הליכים משמעתיים נגדו. לתוצאות של הליכים אלו יש השלכות גם על תביעות נזיקין בגין רשלנות מקצועית.

 

העיסוק בתחום במשרד עו"ד עמי סביר

עו""ד עמי סביר עוסק במשך שנים רבות בתחום רשלנות מקצועית של עורכי דין, וזאת בכמה היבטים.

מזה למעלה מ-25 שנים משמש עו"ד סביר כתובע בלשכת עורכי הדין, בעיקר כנגד עורכי דין המואשמים בעבירות רשלנות מקצועית.

כך לדוגמה בעניין על"ע 1555/02. בתיק שנדון בביהמ"ש העליון ייצג עו"ד סביר את לשכת עורכי הדין נגד עורך דין שהואשם בעבירות רשלנות מקצועית כלפי לקוח. התיק הסתיים בהשעיית עורך הדין מהעיסוק במקצוע.

משרד עו"ד סביר היה שותף לכמה פסקי דין מובילים ועקרוניים, בהם נקבעה רשלנות עורכי דין כלפי לקוחות. בהתאם לכך, עורכי הדין שנתבעו חויבו בפיצוי לקוחות משרד עו"ד סביר. להלן מספר דוגמאות:

ת"א 026211/08 – עו"ד ששימש כונס נכסים למכירת מקרקעין חויב בפיצוי בסך 220,0000 ₪ בגין הפרת חובת גילוי בפרסום מודעות הזמנה להציע הצעות לרכישת מקרקעין. ערעור שהוגש לבימ"ש מחוזי נדחה.

ת"א 150306/02 – עו"ד חויב בפיצוי לקוחה שיוצגה על ידו בעסקת מקרקעין. זאת מכיוון שלא בחן את השאלה האם חלק ממבנה בנוי שרכשה הלקוחה במסגרת ייצוגו, נבנה ללא היתר בנייה.

ע"א 153/04 –ביהמ"ש העליון אישר פסק דין של ביהמ"ש המחוזי, שקבע רשלנות של עורך הדין בחישוב שומת מס שבח. השומה הוערכה בסך של כ- 100,0000 ₪ בעוד שבפועל, בשל טעות חישובית, הסתכמה בסכום הרבה יותר גבוה.

אחריות מקצועית של בעלי מקצוע

במהלך החיים כל אחד מאיתנו נזקק לשירותים של בעלי מקצוע מתחומים שונים, כגון רופאים, מהנדסים, טכנאים, אדריכלים ועוד. נותני השירותים המקצועיים חייבים בחובת זהירות מקצועית ובמיומנות במתן שירותיהם. התרשלות בעלי מקצוע והתנהלות שאינה תואמת את הסביר בתחומם, יחשפו אותם לתביעת רשלנות מקצועית. אלו עלולים לשאת בתוצאות נזק קשות כתוצאה מכשלים במערכות שהתקינו, או עקב ייעוץ או שירותים שנתנו.

תביעות רבות בתחום הרשלנות המקצועית מסתמכות על סעיף 35 לפקודת הנזיקין. עפ"י סעיף זה, אדם שנפגע עקב רשלנותו של בעל מקצוע שסיפק לו (או למי מטעמו) שירות, רשאי להגיש נגדו תביעת רשלנות מקצועית בערכאה משפטית.

ניתן להוכיח רשלנות מקצועית עפ"י 4 תנאים מצטברים:

  • בעל המקצוע חייב בחובת הזהירות כלפי הלקוח.
  • חובה זו הופרה בעת ביצוע פעולה שלא תואמת את המצופה מבעל המקצוע, כפי שאדם סביר בתחומו אמור לפעול בנסיבות ובמקום.
  • בידי הלקוח יש הוכחה לקיום נזק ברור.
  • יש קשר סיבתי, עובדתי ומשפטי בין הרשלנות הנטענת לבין הנזק שהוכח.

אם ביהמ"ש משתכנע שהנזק נגרם בשל רשלנותו המקצועית של הנתבע, השופט יעריך איזו תרופה נזיקית יש לפסוק לטובתו של התובע. ישנם מקרים בהם ביהמ"ש מסתמך על חוות דעתו של מומחה בתחום.

ככלל, מומלץ לכל בעל מקצוע לערוך ביטוח אחריות מקצועית, ואף לבדוק את הוראות ופוליסות הביטוח באמצעות עו"ד ו/או סוכן ביטוח מיומן.

העיסוק בתחום במשרד עו"ד עמי סביר

עו"ד עמי סביר בעל ניסיון רב בטיפול בתיקי אחריות מקצועית של בעלי מקצוע בתחומים שונים. כך לדוגמה:

בעניין ת"א 005501/97 ייצג עו"ד סביר חברת הנדסה, שנתבעה בגין אחריות לכשל של בקר במערכות חימום לבדיקת עמידות ארונות תקשורת מחשבים. הכשל גרם לשריפה ולנזקים למערכת תקשורת בהיקף של מאות אלפי ₪. ביהמ"ש קיבל את טענות ע"ד סביר, וקבע כי אין להטיל על החברה אחריות מקצועית בשל כשל תכנוני או התקנה רשלנית.

במקרה אחר, ללקוח של משרד עו"ד סביר נקבע פיצוי במסגרת תביעתו נגד רופא שיניים. הרופא נתבע בגין רשלנות מקצועית, כאשר במהלך טיפול שיניים נשמט כתר מפי המטופל, נבלע, הגיע לריאה של המטופל וגרם לו נזקי כאב וסבל ממושכים. ראו כתבה עיתונאית בהקשר

זקוקים לייעוץ ולטיפול בנושאי רשלנות מקצועית של עורכי דין ובעלי מקצוע?

במשרד עו"ד עמי סביר אנו מתמחים ומובילים בתחום, ומצויים בפרטים קטנים כגדולים. אנו ערוכים לספק ללקוחותינו מענה לשאלות, סוגיות והליכים בביהמ"ש על ידי מתן ייעוץ וייצוג מקצועיים.

ליצירת קשר לחצו כאן

צור קשר