צוואות ירושות ועזבונות

חשיבותם הייחודית של דיני ירושה, צוואות ועיזבונות

ייחודו של תחום דיני הירושה נובע מהעובדה, שהאדם המוריש או המצווה בצוואה אינו בין החיים. לפיכך, לא ניתן לברר את כוונתו או רצונו ביחס לעיזבונו, במקרים בהם עולה ספק כלשהו באשר לתוכן הצוואה. בעייתיות זו עולה גם במקרים בהם קיימות הוראות מנוגדות בצוואות שונות או בצוואה אחת, שתקפותה מוטלת בספק. זאת לנוכח טענות בדבר כשרותו של המצווה בעת עריכתה.

דיני ירושה, צוואות ועיזבונות, עוסקים בתחום רגיש במיוחד ברמה האישית. מחלוקות על ירושת בן משפחה נמנות בין הסיבות השכיחות לפירוד ופיצול בתוך המשפחה. לא פעם גם הקרע המשפחתי עובר בירושה לבני הדורות הבאים.

לנוכח זאת, ישנה חשיבה מכרעת לתכנון נכון וליצירתיות בהקמת מנגנונים, שיאפשרו לכל מוריש לממש את רצונו האמיתי לאחר פטירתו, וימנעו קבלת תוצאות שאינן משקפות את רצונו זה במדויק.

כשרות צוואה והשפעה בלתי הוגנת

כבר היו דברים מעולם, שלאחר פטירתו של אדם, מתגלה דבר  קיומה  של צוואה בעייתית. לדוגמה, כזו המדירה את ילדיו ובני משפחתו של המנוח מעיזבונו, לטובת אדם שזה מקרוב  נכנס לחייו: מטפלת סיעודית, בן/בת זוג שחברו למנוח בשלהי חייו וכיוב'.  מטבע הדברים מצב עניינים כזה יכול לעורר שאלות ותהיות באשר למצבו הרפואי והמנטלי של המוריש בעת עריכת הצוואה, ובאשר לכשירותו לערוך צוואה בעת שהוא נתון, אולי, להשפעה  בלתי הוגנת. בהחלט יתכן מצב בו צוואה כזו אינה משקפת את רצונו החופשי והאמיתי של המוריש. סוגיה זו  מעלה בין השאר את השאלה מתי ואיך ניתן לקבוע כי אכן התקיימה השפעה בלתי הוגנת בעת עריכת הצוואה.

העיסוק בתחום במשרד עו"ד עמי סביר

עו"ד עמי סביר הינו בעל ניסיון של למעלה מ-30 שנים בתחום עריכת צוואות ובניהול תיקי עיזבונות והתנגדויות לצוואות. חלק מהתיקים הללו הגיע עד ביהמ"ש העליון, אשר פסק בעניינם פסקי דין שהתוו הלכות בנושאי כשרותו של המצווה, השפעה בלתי הוגנת ותקפות צוואות.

אחד התיקים המפורסמים בטיפול משרד עו"ד סביר הינו ע"א 3411-92. במקרה זה, מטפלת סיעודית הכירה את המנוח בהיותו קשיש, טיפלה בו, ונקשרו ביניהם קשרים רומנטיים. לאחר כ-33 חודשים, המנוח ציווה למטפלת את כל עיזבונותיו במסגרת צוואה שערך בפני עו"ד המוכר לו היטב, ובחלוף כמה חודשים מזמן עריכת הצוואה הלך לעולמוֹ. בהליכים המשפטיים נדונה כשירותו של המנוח בעת עריכת הצוואה, ונבחנה השאלה אם הייתה השפעה בלתי הוגנת על רצונו כפי שהובע בצוואה. ביהמ"ש נתן תוקף לצוואת המנוח לטובת המטפלת שיוצגה ע"י עו"ד עמי סביר, בקבעו כי זה אכן היה רצונו האמיתי של המנוח.

במקרה אחר, ת"ע 41360-09, ייצג עו"ד סביר את קרובי משפחתה של מנוחה, שערכה צוואה בה הורישה את עיזבונותיה לאח סיעודי שהכירה בבית החולים. לצוואה זו, שערכה המנוחה בשלב מאוחר בחייה, קדמה צוואה בה היא ציוותה את עיזבונותיה לקרובי משפחתה. עו"ד סביר ערער על תקפות הצוואה החדשה, הגם שזו נערכה בפני נוטריון שהכיר היטב את המנוחה ונתן לה שירותים משפטיים בעבר, ולמרות שעפ"י העדויות המנוחה, שאמנם סבלה ממחלות שונות, הייתה צלולה בעת עריכת הצוואה. ביהמ"ש קיבל את טענות עו"ד סביר, והורה על פסילת הצוואה שנערכה לטובת האח הסיעודי בבית החולים, ועל מתן תוקף לצוואה הקודמת שנערכה לטובת קרובי המשפחה.

 

במשרד עו"ד סביר אנו מספקים ייעוץ, טיפול וייצוג בנושאים כגון:

  • עריכת צוואות
  • הוצאת צווי ירושה וצווי קיום צוואות
  • התנגדויות לצוואות
  • ניהול עיזבונות וירושת רישום
  • טיפול בהעברת זכויות בנכסים בתוקף צווי ירושה וקיום צוואה .

נשמח לעמוד לרשותכם ולהעניק לכם את הייצוג והטיפול המיטביים.

ליצירת קשר לחצו כאן

צור קשר